Tuesday, October 28, 2008

Tingtura stämplar

Jag fick förmånen att skapa med stämplar från Tingtura Design. De har sponsrat Scrappiz och jag har visat dessa layouter på bloggen där. Det var riktigt roligt att jobba med motivstämplar även om färgläggning inte riktigt är min grej.
Att jobba med motivstämplar är inte något jag brukar göra men när jag såg Majaronis stämplar så flödade idéerna. Detta är verkligen härliga stämplar som är både tuffa och fräna. Det är motiv som får mig att färdas till sagornas värld där jag möter både prinsessor, grodor, pirater, älvor och magiska svampar. Jag har fått en liten del av många fina figurer och vill verkligen rekomendera er att pröva dessa unika motiv.
Till serien hör en massa småstämplar. De är både roliga och fräna och här har jag skapat egna dekorationer med motiven. Jag har stämplat och stansat ut cirklar i olika färger. Det lekfulla i fotot ville jag förstärka med lekfulla motiv och färger.

Piratstämpeln var ett måste när jag hade ett piratfoto. Det är min dotter som är på väg till sin dagmamma på maskerad. Under dagen hade de målat sig i ansiktet och jag har sett ett kort på hur tuff hon var med skägg och mustasch. Jag har målat dit på mitt foto med genom att måla på OH-plast och fäst på fotot med limpenna. Även här är piraten stämplad på OH-plast. Jag tycker det är så bekvämt att göra det när man ska använda det på layouter för det är lätt att pröva sig fram var motivet ska sitta. Jag fäster med limpenna eller gömmer en bit plast under en dekoration. Den lilla älvan tyckte jag också passade på den här layouten. Kanske är det Kapten Krok och Tingeling.


Detta är mitt allra första försök med färgläggning av stämpelmotiv. Jag har målat med akvarellpennor. Jag klippte ut motiven och skapade en sagoskog som bakgrund. Jag har ritat träden, gräset och månen på fri hand med svart penna för att det ska se stämplat ut.
I serien finns det en jättefin liten grattisstämpel som bara skrek om att få bli ett kort. Som kompis fick den också sjörövaren med papegoja. Jag har stämplat den på OH-plast och sen spegelvänt den för att få den på rätt håll.


När man har foton som nästan gör ont i magen för att de är så fina måste man göra layoten enkel. Jag ville behålla soligheten och valde ett gult papper. Texten "min skatt" och de små blommorna är stämplar från Majaroniserien. De små blommorna är så fantastiskt fina - som ett litet fyrverkeri. Fast Sara sa att det såg ut som stjärnströssel och det är ju ännu finare. Lite stjärnfall på min underbara son!

No comments: