Wednesday, July 23, 2008

Sol, sommar och semester

och lite regn men massa att göra. Jag har faktiskt de senaste veckorna känt mig lite stressad av att ha så mycket att göra att jag inte vet var jag ska börja. Den här sommaren har inneburit mycket bortavaro och mycket jobba hemma. Vi började förra veckan tex att tapetsera vårt kök - det var sååå roligt och jag gjorde det alldeles själv. Förarbetet hade vi gjort tillsammans men själva tapetklistrandet gjorde jag när Peter var på jobbet. Det var ju som att scrappa i storformat - här ska tapetseras!!!! Det blev bara en bråkdel gjort på köket så det är bara att kavla upp ärmarna igen och ge sig på resten.

Det kom ett kalas och massa gäster i vägen eller det var det som gjorde att vi fick fart och gjorde en liten bit. Miriam har fyllt fem och det har firats i flera dagar. Först gjorde vi en egen kalasdag med bara bra grejer som scones till frukost, besök på vårt nya badhus och hamburgare och tårta hemma. Sen nu i helgen kom släkten och firade stort. Farmor, farmor och kusiner stannade i flera dagar så vi har haft hushåll modell större med mycket mat, disk och liv. Alla har njutit av det men nu är det skönt att vara själva igen. Huset känns så stort och det är så lätt att laga mat.

Vi har också hunnit med att umgås med några av våra bästa vänner. Vi sov över hos dem förra veckan och de var hos oss igår. Härligt, härligt!!!

Men när ska jag scrappa och redigera alla bilder????? Och jobba med allt annat???? Jaja - det ordnar sig. Jag har scrappat en hel del men jag skulle vilja och behöva sitta inne flera dagar i sträck för att få ut alla mina idéer. Och så lika mycket tid vid datorn för att greja med bilderna så att jag lär mig Photoshop som jag vill behärska.


Någon hade varit här för att kolla vad jag gjorde med nya kameran och det har jag inte visat så mycket av. Jag vet inte om det märks jättestor skillnad på några få utvalda bilder. Jag ser skillnaden i nästan varje bild jag tagit. Det är mer stuns i bilderna, bättre färgåtergivning och bättre skärpa. Jag har också börjat testa att ta mer bilder utan blixt och det går också bra. Det är tufft med mörka barn och ibland dålig placering i rummet även med denna bra kameran. Jag har inte börjat arbeta med brusreducering än och inte så mycket med ljusstarkaste objektiv så jag är ändå nöjd med resultatet. Samtidigt har jag också insett att en inte helt skarp bild också är en bra bild om den förmedlar känslan som fanns i ögonblicket.


Kameran är en fröjd att arbeta med så varje stund med den är en ren njutning. Allt är så logiskt uppbyggd och man kommer åt alla reglage smidigt. Den är snabb i allt den gör och drar inte alls mycket batteri. Jag har nästan lusläst manualen vilket behövdes men känner att jag har rätt bra kontroll över den. Den är tung men ligger som gjuten i handen (kameran alltså). Den är vädertålig vilket gör att det är lätt att ta med till badhuset tex. Jag har också fått min nya väska som också är en fröjd att använda och så är den sååå snygg dessutom. Det enda jag måste köpa nu är ett mycket större minneskort för bildfilerna är väldigt stora.

Några bilder på prinsessan Miriam 5 år




1 comment:

MarieG said...

Underbara bilder Malena! Vad har du för väska till kameran? Är inte alls nöjd med min... skulle vilja ha en där jag får plats med ett extra objektiv åxå...
Ha nu en skön fortsättning på sommarlovet!!!
Kram MarieG