Wednesday, April 01, 2009

Jag är hemma och är sjuk idag. Genomförkyld och trött. Men jag orkar kolla på film. Dagens film är Maria Larssons eviga ögonblick. Jag hittade den här beskrivningen av filmen:

MARIA LARSSONS EVIGA ÖGONBLICK handlar om den unga arbetarkvinnan Maria som under 1900-talets första år vinner en kamera på lotteri. Då är hon mor till en barnskara som till sist ska komma att uppgå till sju barn och gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson, hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare.Fotografen Sebastian Petersson, kallad "Piff Paff Puff", lär henne att fotografera och Maria kommer att se på världen och tillvaron med nya ögon. Grannar, krukväxter, barnen på gården, katten, allt kommer till liv i dessa bilder som ska vara i evighet medan allt annat förgår. Och med tiden berättar Marias bilder alltmer om det "nu" hon lever i - fattigdom och utveckling, vardagsglädje och krigsutbrott, ett helt samhälle i förvandling.



Filmen är mycket stark ur många aspekter. Som en historieälskare är det underbart att se filmer som visar det vanliga livet i olika tider. Den är stark för att den handlar om livet; kärlek, trohet, sorg, glädje och kampen för det rätta.
Men så innehåller den en dimension till för mig som fotograf. Att få följa Marias fascination och kärlek till kameran och fotograferandet är gripande. Det handlar ju på ett sätt om min egen väg in i fotograferandet och min relation till kameran.
Jag har skrivit ner ett citat för det träffar så där mitt i prick. Maria vill ge upp kameran för hon tycker att den hindrar henne att vara en god mor. Hennes vän som lett henne in i den nya världen säger följande:

Vad är det du ser, när du ser genom kameran Maria?
Du ser en värld att utforska och bevara och berätta om. Den som har sett det, för den går det inte att bara blunda. Det finns ingen väg tillbaka.

Jag ska bära med mig det här och scrappa det vid lämpligt tillfälle och så ska jag ta mig det här in i mina drömmar som rör just fotograferandet. Jag är så rik som bär på mängder av drömmar, de finns i mitt inre som groende blommor som väntar på rätt tid att slå ut i full blom.

No comments: