Sunday, May 04, 2008

Jag kan inte leva utan scrapbooking

Inför stora Scrapbookingdagen igår så gjorde vi på Scrappizbloggen layouter om varför vi scrappar. Det här är mitt bidrag.

Jag har skrivit en text med mina tankar om scrapbookingen just nu. Det är klart att jag kan leva utan scrapbooking men just nu vill jag inte. Det ger mig så mycket på så många olika plan. Jag har till den här layouten skrivit min text och rubrik på OH plast. Jag har plockat bland överblivna foton och bara smackat dit dem på ett papper. Lite pappersspill, en frill, rubons och ett hjärta fick räcka som dekoration. Det var ett roligt och lite knasigt sätt att göra en layout på.

Min text:

"Scrapbooking är en väldigt stor del av mitt och det är jag både glad och stolt över. Jag har under åren i olika perioder funderat mycket över hur stor del av mitt liv scrapbookingen har taigt. Jag har funderat på om jag varit beroende och inte kunnat låta bli att scrappa och tänka på papper och layouter. Jag har under de processerna känt mycket skuld och skam över att vara så uppfylld över en hobby. Jag och Peter hade också flera gräl om det här. Det slutade med att jag trots de negativa känslorna accepterade scrapbooking som den stora del av mig som det är, ja tom som något jag inte kan leva utan. Jag accepterade på ett positivt sätt att jag måste skapa för att må bra. Jag förklarade för mig familj att det här är det roligaste jag vet och jag blir glad om jag får syssla med det mycket. Jag har också fått familjen att inse att alla mina uppdrag är som jobb som jag måste få tid och utrymme att fullfölja.
Idag är jag avslappnad inför att jag är beroende för det är jag ju. Scrapbooking har varit en del av mitt liv sedan februari 2002 och inte under någon period har jag funderat på att sluta. Jag blev helt förälskad från första stund och kärleken växer sig bara starkare. Jag älskar att skapa med min kamera i första hand och utvecklar mig som fotograf hela tiden. Nu står ju ny kamera på önskelistan och jag vill lära mig photoshop mycket mer. Jag är fullkomligt galen i produkterna inom scrapbooking. Jag får aldrig nog av allt härligt. Jag älskar färger, mönster och strukturer på papper. Jag älskar dekorationer som brads, epoxystickers, journalingprodukter, dymo, knappar, frills, band, bokstäver m.m. Jag spenderar mycket tid med forum och affärer som jag har uppdrag för och det gör att jag orkar att göra ett bättre jobb som lärare. Jag blir en bättre mamma och fru när jag får mina doser av scrapbooking och fotografering.
Med åren har jag också utökat beroendet till att resa på mässor och träffar. Att få spendera en hel helg med scrappande vänner är som en energiinjektion. Jag är lyclklig och hög på inspiration i flera veckor efteråt. Med scrapbooking har jag också fått många nya vänner och vänner måste man träffa med jämna mellanrum annars överlever man inte."

1 comment:

Anonymous said...

Åh vad underbart skrivet!! Man borde rekommendera alla som drabbas av den berömda prestationsångesten att gå in och läsa dina tankar och se den härliga LOn för att släppa kraven på sej själva lite, och börja inse vilken otrolig glädjekälla scrappandet kan vara om man låter det vara det!
Jag hoppas vi ses snart igen - jag ska se till så att det blir så på ett eller annat sätt, för jag är också beroende av att träffas och scrappa ihop med er ofta ofta!!Och att må bra med scrappingen! *kram*