Saturday, April 05, 2008

Jag vill ha en ny kamera

Det hela är mycket enkelt - jag vill ha den här kameran och det snarast. Det är inte så att min andra är dålig på något sätt. Jag är så nöjd med den och de bilder jag tar. Men något har hänt med mig den här våren. Den började med att jag inte hade lust att fotografera alls för det var så dåligt ljus och jag kunde inget om kamaren och om de objektiv jag har osv.

Men så började jag kursen i Photoshop. Jag sökte till den och hoppade på den för att jag ville lära mig litegrann om photoshop. Jag tyckte det fungerade utmärkt med Elements men jag kunde inte använda actions som Mikeala visade flera gånger. Men kursen visade sig vara mycket mer än bara en genomgång av programmet. Fotografen i mig har blivit väckt till liv igen och jag är överrumplad men väldigt lycklig! Jag börjar se mitt fotograferande ur ett annat perspektiv och vill utveckla mig både som fotograf och som tekniker. Det är en komplex process och jag har svårt att sätta ord på den särskilt som den innehåller så mycket känslor. Det är nästan som att ha blivit kär, eller som när jag fick min första kamera, eller som när jag upptäckte scrapbooking. Jag tänker bara på slutartider och bländare och så den nya kameran.

Jag hade lektion i veckan och kommer in i klassrummet för att start upp. Jag kommer helt av mig för det ligger en tidning med min kamera på framsidan. Mina elever är vana vid mig så de var så förstående när jag berättade om hur gärna jag ville ha kameran och att jag drömde om den på nätterna. Frågan är om det var ett tecken?


Det är också Jenny Sandberg som har ett finger med i spelet för det är samma kamera som hon har och tittar man på hennes bilder är det inte svårt att välja kamera. Hon har hjälpt mig genom att svara på mina frågor och öppnat dörren till en ny värld. Numera fotograferar jag mest med mitt fasta objektiv och experimenterar att ta bilder utan blixt. Men detta gör att jag bara längtar efter den nya kameran för den är hästlängder ljusstarkare än det jag har.

Den kostar ju en slant så jag letar köpare till min gamla och får jobba och spara slantar nu.

3 comments:

Anonymous said...

Åh, Tack! Det är roligt att jag både inspirerar och kan hjälpa till. Förälskelsen kommer vara total när du väl får den i dina händer - lovar.

Massa kramar
Jenny

Anonymous said...

Åå ja den som endå kunde köpa en sådan *suckar o drömmer* Vad har du för kamera nu då? Kram

MarieG said...

Förstår dig så väl Malena - här är en till som drömmer om slutartider o bländare på nätterna... JAg köpte min kamera före jul helt fel årstid)! o valde mellan just denna o en Canon 40D, för mig blev valet Canon, men åh vad jag älskar den!!
Mitt råd - KÖP!!!!

Kram!