Tuesday, January 06, 2009

10 foton i veckan

Nu har jag funderat på utmaningen som går ut på att fota varje dag i ett år. Jag har länge längtat efter att fotografera livet mer men vill inte binda upp mig på att ta ett foto om dagen. Allt som handlar om löfte och måsten blir lätt tunga ok i mitt liv vilket jag måste undvika. Nu har jag trots detta testat att i en vecka ta med kameran hela tiden och fotat även vardagliga händelser. Det har varit en mjukstartsvecka med mycket ledig tid tillsammans med familjen och så ett fantastiskt väder. Men jag har tagit foton på tex Busfabriken och hos goda vänner i fredags bara för att jag bestämt mig. Innan har jag haft fototillfällen i min hand men inte orkat eller haft lust att ta fram kameran. Jag har börjat argumentera med mig själv om att det inte är bra ljus eller att jag inte kommer få en bra vinkel osv. Precis som jag håller på med motion och andra nyttigheter. Jag har så många ursäkter för att det inte blir bra bilder - stökigt hemma, fel inredning, dåligt ljus, ointressant liv osv.

Jag vet inte hur detta förhållningssätt fått mig fast - det viktiga nu är att jag efter många dagar och nätters funderingar fått ett annat förhållningssätt till kameran och fotandet. Jag har surfat och tittat på underbara vardagsbilder tex här. Jag har funnit glädjen, lusten och kärleken till fotograferandet igen.

I morse hamnade jag här och blev så tokinspirerad. Detta ska jag bära med mig som en checklista och en påminnelse när de destruktiva tankarna kommer igen.

Så jag har bestämt mig för att ta fram kameran varje dag och sammanställa detta i ett fotokollage i stlutet av veckan. Jag har använt en mall från Ali Edwards och ska lära mig att sätta dit text också. Den här mallen rymmer 10 bilder och det känns bra att få med det antalet från varje vecka. Det kanske inte blir bilder från varje dag, högst troligt, men varje vecka blir dokumenterad. Jag är mycket nöjd över att funderat ut en version som jag tror fungerar i mitt liv.


Andra "Dagens foto"-fotografer: Webmosterhelene, Ulrica, Sockergrynet, Silwerstar, Qurin, Annahanna, Snöstjärna, Ellen, Tezzan, MonicaO, Maria/fembarnsmamma, Pernilla, Cybertjejen, Mia, copyrightmaria, mariagunilla, livethososs-Anna, Badanka

5 comments:

Monkan said...

Jag länkar till dig också Malena.
Jag har laddat ner Ali's kit också så jag tänkte göra någon variant utav "digi vecka", får se hur det går.
Fina foton.

Monica

Malin/malwa said...

Jättefina kort! Och en mycket bra inställning till "projekt365". :-)

Anonymous said...

Jag har ungefr samma tanke som dig angående foto 365. Jag bestämde mig för att göra 52 veckor i stället.
tack för inspirationen.

Anonymous said...

Klokt val av dig, kanske något jag kommer att följa framöver, det känns som om jag kommer att falera på det där med att fota varje dag, men jag försöker så länge jag kan! *L*
Jag länkar till dig från min blogg, det är ok hoppas jag!
Kanonfina bilder du har i bloggen för övrigt!

Lenalandis said...

Fina bilder! Jag har lagt till dig i min länklista om du vill lägga till min i din!
MVH
Lenalandis