Monday, January 05, 2009

Fångat ljuset och kylan

Innan barnen kom in i mitt liv var det just naturbilder som jag fotade. Jag älskade att krypa runt och fånga detaljer och fina mönster. Det var länge sen nu men idag och igår bestämde jag mig för att gå ut trots den bistra kylan och försöka fånga känslan på bild. Det är ju ett så fantastiskt väder med all sol och den frostiga världen i vitt.

Jag är nöjd med dessa tre bilder. Drömmer som vanligt om ett makroobjektiv men känslan går att fånga ändå. Den sista bilden har jag använt photoshop som makrobjektiv istället. Jag har zoomat in bilden och skärpt den väldigt mycket så att det nästan blev konstgjort. Reflexerna har jag också lagt på i photoshop. Det är häftigt att fotot kan bli en bra bit ifrån verkligheten men ändå visa känslan.


Benjamin han bara åker skridskor nu trots att han har öroninflammation på båda öronen. Läkaren på vårdcentralen fattar inte att han inte har ont för det ser så illa ut. Men han är hur pigg som helst. Bilden blev inte skarp men ser ni lyckan i hans ansikte. Den vill jag bara bevara.



2 comments:

AnnaB said...

Å de här bilderna är sååå underbara! Jag måste (vill) lära mig att ta såna här bilder också! :) Vad har du använt för objektiv?

Anonymous said...

hej Malena! Visserligen älskar jag mina brorsbarn och att se dom på kort, men jag har saknat dina naturbilder! Du är så duktig! kram