Thursday, February 05, 2009

Två boktips

Nu ikväll blev jag precis klar med boken: Alltid hos dig av Maria Ernestam. Den handlade om en kvinna som förlorat sin man och hur hon två efteråt tvingas varva ner och ta itu med sorgen som hon förträngt med arbete. Sjukskrivningen blir början på en resa bakåt i tiden där hon får reda på mycket av hennes familjs historia. Det är tragiska öden som berättas i boken men hela tiden finns en enorm livsglädje och styrka i vänskap och familjeband. Jag läste en recsension som avslutades så här: "Att försonas med det som varit" är en nyckelmening tycker jag.
Bra bok, läs den!
Jag håller med.


En annan bok som är lite lik är Sonat till Miriam av Linda Olsson. Den handlar om en man som när han förlorat sin dotter och som börjar ta sig tillbaka i sin historia. Linda Olsson första bok Nu ska jag sjunga dig milda sånger och denna går in under meningen ovan. Man kan inte leva utan sin historia och genom att bejaka den och försonas med den blir man en hel människa.



Livet innehåller så många spännande möten och så många fler möjligheter än vad man först kan tro. Det är relationerna i mitt liv som är meningen. De är gåvor från Gud och jag växer och utvecklas genom dem. Just nu är jag så oerhört berikad med fantastisk man och underbara barn vars relationer ger mig den kraft jag behöver. Jag har också många fina relationer till arbetskamrater och elever. De ger mig bekräftelse och innehåll i min vardag. Vänner finns det både här nära och långt borta. Kyrkan och tron är en plattform för vänskap och scrapbooking är en annan. Båda två ger mitt liv en djupare dimension.

Min historia har jag förhoppningsvis försonats med. Minnet och saknaden av min far lever alltid med mig. Han är borta men kvar finns mor, svärföräldrar, syskon och syskonbarn. Vår familj bär också våra barns historia som startar i ett annat land med för oss okända människor. Trots detta vävs livet samman till en helhet av Gud själv. Att läsa böcker som dessa får mig att ännu mer se vävens mönster och tacksamheten växer.


Jaha ni - det blev en liten predikan på kvällskvisten!

För övrigt kan jag säga att jag lyssnar på böcker numera via Storytel. Jag lyssnar på böckerna i min mobil och det streamas utan avbrott. Mycket smidigt!

No comments: